“Más allá de mis sueños / Bortom mina drömmar”
I utställningen “Más allá de mis sueños/ Bortom mina drömmar” tar konstnären Raúl Léon Alvarez med oss på en självbiografisk resa in i sitt livs undangömda skrymslen. Genom storskaliga målningar, installationer, text, foto och skulpturer som ofta växelverkar med varandra, berättar utställningen om upplevelser av rasism, utanförskap och stereotyper som präglat hans liv genom hans afrokubanska ursprung.
Konstverken berättar vidare om hur Raúl har formats som människa för att försöka passa in i olika mallar som varit närvarande i de länder, städer och kontexter där han har varit bosatt under sitt liv. Dessa erfarenheter har påverkat hans resa mot den individ han är idag.
Psykiatrikern och filosofen Frantz Fanons bok ”Svart hud, vita masker” (1952) är en central referens i utställningen. Boken är skriven ur ett autoetnografiskt perspektiv, där Fanon delar med sig av egna erfarenheter och samtidigt presenterar en historisk kritik av rasismens och avhumaniseringens effekter på det mänskliga psyket. Att gå in i utställningen kan i någon mån uppfattas som att träda in i Fanons samtalsrum. Här finns möjlighet att reflektera över internaliseringen av rasismens och avhumaniseringens effekter och dess påverkan på Raúls sätt att tänka, prata och leva.
Självporträttet är en återkommande teknik i utställningen. För Raúl är det ett sätt att teckna en karta till hans inre värld där hans mående och känslor återspeglas. Som besökare i utställningen möts du allra först av en installation som liknar en spärr, och för tankarna till en passkontroll eller en gränskontroll. Här uppmuntras du att registrera dig och lämna några uppgifter om dig själv för att få tillträde till utställningen. Installationen blir som en port in i utställningen, där även du får möjlighet att reflektera över vem du är. I utställningens första rum möts du av en serie masker, som uppträder som en monumental, skulptural vägg där Raúls ansikte figurerar i olika hudfärger. Maskernas hudfärger hänvisar till den österrikiske militärläkaren och etnografen Felix von Luschan och hans rasbiologiska karta för att klassificera de mänskliga hudfärgerna. Samtidigt refererar maskerna tillbaka till Fanon och hur uppfattningar om hudfärger är kontextbundna och föränderliga för den enskilda människan. Mittemot och i dialog med maskerna hänger ett centralt självbiografiskt textverk som berättar om Raúls liv, personliga upplevelser och intentioner med denna utställning. Längre in i utställningen hänger en serie genomskinliga objekt. Det är redskap som under århundraden använts som verktyg för kontroll eller tortyr för att upprätthålla mänskligt slaveri. Objektens genomskinlighet påminner om hur dessa historiska föremål fortfarande är närvarande idag på osynliga eller omedvetna sätt. Detta är tydliga exempel på hur konstverken i utställningen gör en rad historiska kopplingar till den institutionaliserade rasismen.
Utställningstiteln “Bortom mina drömmar” kan förstås på flera plan. Dels har den en personlig koppling till Raúls erfarenheter av att kategoriseras utifrån hudfärg och bakgrund som påverkat hans livsdrömmar och möjligheter till att drömma fritt. Men utställningen berör också drömmen om ett mer jämlikt och fördomsfritt samhälle som i Martin Luther Kings berömda tal ”I have a dream”; en milstolpe i kampen för svarta amerikaners medborgerliga rättigheter och en inspirationskälla för liknande kamper bortom amerikas gränser. I utställningen utgår Raul från sina personliga erfarenheter för att i förlängningen reflektera över vad som har hänt sedan det här talet. Vilka förändringar har drivits igenom? Och vilka återstår att göra för att Kings dröm ska kunna bli verklighet?
Biografi
Raúl Leon Alvarez (f. 1976) är konstnär, uppvuxen och utbildad på Kuba, sedan 2010 bosatt i Skärholmen. Innan han flyttade till Sverige bodde han ett flertal år i Mali och Senegal där han undervisat och ställt ut i flera sammanhang. I Skärholmen har han varit inblandad i ett flertal konstprojekt med barn, unga och vuxna för att bidra till att utveckla området på ett konstnärligt plan.
🔸 Vernissage: 15 november, kl. 18.00-20.00
🔸 Utställningsperiod: 15 november – 25 februari
🔸 Öppettider: onsdag–söndag, 12–16
(Stängt 23–24, 30–31 december samt 5–6 januari)
📍 Adress: FOLK i Skärholmens konstrum Ateljé SKHLM i Skärholmen centrum,
Bredholmsgatan 4 (Bredvid Kjell & company)
FOLKs utställningsprogram stöds av Kulturrådet och genomförs i samarbete med SKHLM Centrum och ABF Stockholm